Spørsmål:
hei!skal til Trondheim om et par uker og der har det nye influensa-viruset herjet vilt. hva vil skje med barnet om jeg blir smittet, kan det få hjerneskader eller vil jeg miste det? Kan bare barnet bli smittet og ikke jeg? Er i uke 27 og er ved god helse. På forhånd takk.

Svar:
Svar: Det er et vanskelig spørsmål du stiller, for vi vet jo så lite om hva som virkelig påvirker fosteret i mors liv. Det pågår en stor ”Mor-barn undersøklse” i Norge nå som kanskje du er med på. Resultatene fra denne undersøkelsen vil nok kunne fortelle oss mer om dette om noe år.
Det er i alle fall forskjell på når i svangerskapet man blir syk. I uke 27 med frisk mor har barnet ditt et godt utgangspunkt. Barnet kan ikke smittes uten at du blir smittet.
Lykke til med Trondheimsturen. Håper dere holder dere friske. Hilsen Monica.