Spørsmål:
Hei, jeg er gravid i ca sjette uke og syntes det er forferdelig vanskelig å slutte å røyke, jeg har veldig lyst for den lille sin del, og sa alltid at det kom til å bli lett når jeg fant ut at jeg skulle bli mamma, men det er det ikke! jeg røyker langt mindre enn før, men ikke sluttet helt enda.Jeg drikker også mye kaffe, er jeg kjempe slem med den lille, med den kombinasjonen av røyk og kaffe? Helt siden starten da jeg fant ut at jeg var gravid, har jeg også sett svarte "tråder" flekker, dette er veldig plagsomt og jeg lurer på hvorfor det har blitt sånn? Hilsen bekymret og gravid jente på 21

Svar:
Svar: Om du er slem eller ikke, vil jeg at du selv skal avgjøre, men det er helt sikkert at du byr ikke på det beste. Tenk deg at du var helt avhengig av det andre gav deg av mat og drikke og du viste at det de gav deg ikke var det du ønsket deg eller det du trengte for å vokse deg stor og sterk og få en god helse.
Forskning viser at det er lettere å slutte å røyke hvis man bare bestemmer seg for å slutte enn om man gradvis reduserer.Min erfaring fra kvinner som har sluttet er at de er positivt overrasket over hvor enkelt det gikk. Så ta sats, og bestem deg! Kun det beste er godt nok for barnet ditt.
Kaffeinntak bør reduseres til 2-4 kopper pr. dag. Er du klok erstatter du ikke kaffen med brus eller cola (cola inneholder mye koffein).
Med tanke på ”trådene”/flekkene som du ser bør du snakke med jordmor/legen du skal gå til kontroll hos. Det kan være forbigående og helt ufarlig, men en blodprøve av blodprosent og jerninnhold vil fortelle om du f.eks trenger å starte med jerntilskudd.
Lykke til videre som røykfri! Hilsen Monica.