Spørsmål:
Hei.Sambueren min er nettopp blitt gravid.Hun driver med bølgesurfing og jeg lurer på om det kan skade.Ved bølgesurfing ligger man på magen på brettet og padler (kråler) ut gjennom bølgene for så å surfe de inn igjen.Selfølgelig faller vi nå og da når vi surfer,men det er i vannet.Kan noe av dette skade fosteret eller øke sjangsen for abort? Håper på raskt svar Takk. Helsing Magne

Svar:
Hei Magne!
Jeg vet godt hva bølgesurfing er. Har selv en sønn som er bitt av basillen. Gutter har det enklere, ialle fall i forhold til surfing og svangerskap! Det er fint du har omsorg for henne.
De første 3 mnd. av graviditeten ligger fosteret godt beskyttet nede i bekkenet. Det veier heller ikke mange gram. Etterhvert som magen vokser vil alt  bli annerledes, og det blir ofte helt natrulig for kvinner å avslutte aktiviteter som er fysisk krevende eller risikofylte.
Man vet aldri hvordan man faller. Heller ikke i vannet. Et hardt fall rett på magen, eller et fall det magen møter kanten av brettet vil i verste fall kunne føre til en delvis løsning/løsning av morkaken(dersom man treffer akkurat der den sitter festet) I beste fall skjer det ingenting.
Med forsiktighet er det meste mulig.  Kanskje er det en ide at du tar hensyn når dere surfer sammen og ikke oppfordrer til nye rekorder denne sommeren.
God sommer!
Hilsen Monica.