Spørsmål:
jeg er gravid i uge 13, og har en søn på ca. 13 mdr. mit spørgsmål er om fosteret trykket sammen når jeg sidder med min søn på fanget og han læner sig tilbage. jeg er selvfølgelig forsigtig, men med en på den alder må man jo regne med et lille spark eller slag i maven, er dette farligt? hvornår bør man egentlig slutte med at ligge på maven når man er gravid?
jeg bor i fjerde etage, og bærer ofte min søn op ad trapperne, er det skadeligt? jeg løfter ham jo dagligt, op og ned/frem og tilbage... hvor længe endnu har jeg lov at løfte 10-11 kg?

Svar:
Svar: Nei det er ingen fare for at ditt lille foster skal lide under trykk fra din lille sønn på nåværende tidspunkt. Senere blir det fostervannet som vil beskytte fosteret. Det hele er så viselig laget, og kroppen din og barnet selv vil si i fra om det ikke føles komfortabelt eller riktig. Du kan selvfølgelig fortsette å løfte det du er vant til å løfte. Blir det vanskelig etter hvert med den store magen, bør du sette deg ned på huk og bruke bena isteden for ryggen, evt. la din lille sønn sitte bak på ryggen når du skal løfte han opp. Det er ikke skadelig for deg på noen måte å bære han opp trappene, men det kan være du synes det blir tungt etter hvert. Kanskje er det en ide å stimulere han til å gå noen av trappene selv, som en morsom lek? Du kan også tillate deg å ligge på magen så lenge du føler det er behagelig.
Lykke til med ”to tette”. Håper du legger inn en pustepause i løpet av dagen . Det vil gjøre dere godt alle tre! Hilsen Monica.