Spørsmål:
Hei Monica. Hva tror du om å spille volleyball? Er snart 8 uker på vei. Kan jo bli noen fall, og kast på magen gjennom kampene, samt kratig stramming av magemuskler ved slag i serve..ikke å anbefale?

Svar:
Livmoren ligger godt beskyttet nede i bekkenet til ca. uke 12 hvor den står omtrent  i høyde med symfysebenet.
Etter den tid vil den være tilgjengelig for yttre påvirkninger på en annen måte.
Å gi råd i forhold til aktivitet, vil ofte bli ut fra skjønn. Vi pleier å si at man kan fortsette med det man tidligere har gjort, om det ikke er en ren risiko sport. Alt mål ikevel vurderes underveis.
Jeg vil be deg følge hjertet ditt. Det blir sjelden feil. Om du ikke er helt komfortabel nå når du spiller, kan det f.eks. skape stress som ikke er ønskelig  verken for deg eller fosteret.
Kanskje er tiden kommet for å tenke nytt, finne en annen aktivitet som det ikke har vært plass eller tid til før.
Unn deg å "gå langsomt", være tilstede og nyte denne flotte tiden. Det går mot vår, og en utendørs aktivitet kan gi påfyll på mange plan.
Hilsen Monica