Spørsmål:
Har desverre også denne gang et vanskelig svangerskap med mye kvalme og oppkast. Klarer ikke å gjøre noe og er utmattet hele tiden. Ligger stort sett hele dagen. Er nå 25 uker på vei og har gått ned ca 10 kg.Tror det er mer, men veide meg ikke de første ukene av oppkastet. Jordmor/lege virker ikke mye bekymret, men jeg er det likevel... bør jeg være det? Fortsetter å gå ned ca 1-2 kg per måned.. Og klarer ikke spise så mye. Min 2 åring spiser mer enn meg på en dag. Hva med dette barnets behov for næringsstoffer?

Svar:
Stakkars deg, det høres ikke mye godt ut.
Det er nok først og fremst din kropp som lider når du mister vekt.
Du bør være veldig flink med det du spiser slik at du får i deg viktige næringsstoffer. Håper du klarer det. Det går an å spørre partner, gode venner eller familie om de kan servere deg noe ekstra som du trenger, enda bedre invitere deg ut. (Hjemmets lukter er ofte de veste.)
Så er det jo også slik at kvinner i din situasjon ikke engang hva de har lyst på.....
Jeg håper du blir fulgt opp og har vært til kontroll på fødeavdeilngen. Bare å vite at fostet har det bra kan gjøre deg godt og  inspirere til matinntak .
Hva med å prøve akupunktur behandling? Sjekk at vedkommende akupunktur er medlem i NAFO.
Jeg vil også oppfordre til å komme deg litt i gang - selv om det føles som om du ikke orker. Det er viktig, nødvendig og vil gi deg krefter.
Utendørs er det vår og solen skinner. Vidunderlig!
Ønsker deg god bedring.
Hilsen Monica.