Spørsmål:
Jeg sliter ganske mye med vonde tanker angående ultralyd i svangerskapet mitt, og synes ikke leger og gynekologer har gitt meg noe tydelig svar. Problemet er at jeg på grunn av sykdom har vært nødt til å gjennomføre en rekke ultralyder. Jeg tror det er tolv-tretten stykker nå. Jeg lurer kort og godt på om det på noen måte kan påvirke fosteret mitt, og ev. hvordan? Ellers så ser det veldig bra ut for den lille frøkna mi, og verken sykdom eller medisin ser ut til å ha skadet henne!! Men jeg er altså veldig redd...

Svar:
Svar: Jeg skjønner godt at det er vondt å ha slike tanker som maler rundt og
rundt i hodet. Du kan være sikker på at om ultralyd undersøkelsene hadde kunnet
skade barnet ditt, så hadde de ikke blitt utført. Det er heldigvis streng
kontroll i Norge i forhold til graviditet og fødsel. De som utfører
undersøkelser med mer som evt. kan gi fosterskade vil kunne bli stillet til
ansvar for det de har gjort her i landet, og bare det er grunn nok til at ingen
tar slike sjanser.
Husk at ultralyd ikke er stråler, men lydbølger som kastes tilbake fra
indre strukturer, som et ekkoloddprinsipp. Det er forøvrig en undersøkelse som
er blitt brukt på gravide kvinner siden 1956, og når det anbefaler én
undersøkelse som rutineundersøkelse, er det av økonomiske grunner.
Klarer du å snu det hele på hodet og se hvilken mulighet
ultralydundersøkelsene har gitt deg i forhold til usikkerheten omkring medisiner
og sykdom, kan det kanskje være til god hjelp? Usikkerhet og engstelse er en
helt vanlig reaksjon hos gravide, også for kvinner som ikke har noe konkret å
engste seg for. De fleste av oss ønsker garantier, men dessverre er det slik at
det kan ingen få.
Ønsker deg alt godt. Håper du kan slippe gleden frem og unne deg alle
gode tanker omkring barnet som du venter. Det fortjener både du og henne.
Hilsen Monica