Spørsmål:
Eg er no 22 veker på veg, hadde problem med blødninger frå veke 6 til veke 12. Dette har ikkje vore noko problem sidan, men eg merkar at eg er ekstra engstelig for at noko skal gå gale. Det eg lurer på er kor mykje, og kor tungt ein bør/ ikkje bør "løfte" når ein er gravid. Jobber i 100 % stilling ved ein ganske tung pleie post, og har ofte dårlig samvittighet for at eg tek på meg for mykje. Er det noko fasitsvar? Håper du kan hjelpe, ha ein fortsatt god sommer.

Svar:
Svar: Hei
Heidi!
Det finnes nok ikke et
fasit svar på dette du spør om. Det er så individuelt hva kvinner ”tåler”. Noen
har brukt kroppen sin hele livet, har muskler og merker ikke mye forskjell til
tross for en voksende mage. Andre har kanskje levet mer passivt og får fort
”vonter” og ubehag.
Har man imidlertid
opplevet blødning som du har og den engstelsen som ofte følger med, er det
vanskelig å bli helt kvitt redselen for at noe skal gå galt. Dette er helt
naturlig. Fosterets overlevelse er selvfølgelig helt avhengig av at vi ønsker å
beskytte det.
Hvor mye og hvor tungt du
skal løfte er det bare du som kan sette grensen for. Følger du hjertet ditt blir
det sjelden galt. Er du en type som lett tar for mye ansvar kan det være på tide
med en liten personlig prat der du ser etter andre løsninger. Kanskje kan det
være en ide å nevne dette for avd. lederen, eller at du allierer deg med noen på
ditt team.
Lykke til! Dette klarer
du helt sikkert fint. Babyen er mer verdt enn noe annet. Du skal sikkert jobbe i
mange år fremover og måtte ta i mange tak underveis. Dette er likevel ikke tiden
for å strekke grenser. Mange kvinner er svært fornøyd med aktiv sykemelding når
belastningen blir for stor. Ta godt var på deg selv. Det er ingen andre som
virkelig kan gjøre det.
Hilsen Monica.