Spørsmål:
Jeg trener jevnlig med ridning. Rir fire-fem ganger i uka. Er nå gravid i uke 10. Hvor lenge kan jeg holde på før dette blir "farlig"? Jeg har lite lyst til å slutte, siden dette er en hobby jeg liker, og har lyst å være meg selv selv om jeg er gravid. Jeg driver både med sprang, dressur, turridning, trav og galopp.

Svar:
Svar: Det finnes ikke et entydig råd som vil være dekkende og riktig  for alle gravide ryttere. Min erfaring er at kvinnene faktisk finner svaret selv. I utgangspunktet ønsker de fleste å holde på lengst mulig, og kan ikke se for seg at de skal gi opp noe som representerer så stor trivsel. -  Men, så går tiden. Magen vokser, babyen begynner å sparke, tankene fylles mer og mer av barnet og beskyttelsestrangen blir større. Hesten får en konkurrent. Det blir ofte ukomfortabelt å ri med en stor mage, og mange kvinner forteller at de blir redde for et ev. fall.
Gled deg derfor over hver dag på hesteryggen nå, og se tiden an. (Med tanke på sikkerhet er det tryggere å ri enn å kjøre bil.) Lykke til videre!
Hilsen Monica