Spørsmål:
Hei. jeg har akkuart fått bekreftet at jeg er gravid, det er nå 3 uker siden eggløsning. Og jeg kjenner det veldig på kroppen, har veldig symtomer. kjenner godt "murring" ned imagen, ømme bryster og kvalm. Det er lurte på er om man skal ta det med ro i tiden fremover når det gjelder trening. Jeg er instruktør på et treningssenter, og har time 1 - 2 ganger i uken i tillegg til egen trening. Når jeg instruerer, så er det forholdsvis hard trening. Bør jeg ta det mer med ro? Er det noen anbefalinger i forhold hvor høy puls man bør ha når man er gravid. Jeg er redd for at hard trening skal skade fosteret. Ser frem til svar.

Svar:
Svar: Når man er aktiv som du er, er det vanligvis fritt frem for å fortsette terningen. Det er på ingen måte farlig så lenge du er frisk. Vanlig trening som du er vant til fra før av, vil ikke være årsaken dersom det skulle gå galt. Men, føles det feil å hoppe og sprette, skal du ikke gjøre det selv om det faktisk ikke er noen fare for barnet. Det er viktig å følge kroppens signaler. Trim skal føles godt. Det kan være slitsom , men du skal ikke ta deg helt ut. Det skal ikke gjøre vondt noen sted, du skal ikke hive etter pusten, føle deg ør eller svimmel. Da har du tatt for hardt i.
Hvor hardt kan gravide trene? Ikke overdriv selv om du er i knallgod form. Det kan være en risiko for at fosteret får noe nedsatt oksygentilførsel dersom du trenger med veldig høy intensitet. Liker du å blir skikkelig sliten, er det bedre å trene med intervaller. Du kan f.eks tråkke kjempehardt på en ergometersykkel i 20 sek., så i normal tempo i 3 minutter. Men det tryggeste er nok å utføre den slags trening i samråt med en trener. Langvarige økter anbefales ikke. Når vi trenger og blir varme, svetter vi. Svettefunksjonen gjør at kroppen avkjøles og kroppstemperaturen reguleres slik at den ikke stiger for mye. Fosteret har imidlertid ikke sammen mulighet for å avkjøle seg, og det tar lenger tid før temperaturen til fosteret synker til vanlig nivå. 1 til 1,5 times trim er nok helt greit, men lange økter er som ikke å anbefale. En lang tur i skogen derimot skader ikke.
I svangerskapet produserer kroppen hormonet relaksin som gjør leddbåndene slakkere og leddene mindre stabile. Dette er først og fremst viktig for bekkenet. Relaksinet kan gjøre at man plutselig føler seg usedvanlig myk, så vær forskiktig.
Et godt råd til alle gravide:Kjenn etter på dagsformen- hver gang! Er du veldig trøtt skal du heller gå og legge deg nedpå enn å tvinge det av gårde på aerobic eller annen form for trening!
Lykke til videre! Hilsen Monica.