Spørsmål:
I forbindelse med "straffing" av katten vår, som hadde gjort fra seg inne, ble jeg kloret flere steder på hånden. Da jeg gikk for å vaske meg oppdaget jeg at jeg også hadde fått noe av avføringen på hendene... Nå er jeg så redd at jeg skjelver og ikke klarer å tenke på noe annet! Jeg leste følgende på en svensk nettside (NetDoktor.se): ""Parasitförstadier" (oocystor) utsöndras med kattens avföring, mognar och blir smittfarliga efter cirka ett dygn.". Katten vår hadde nettopp gjort ugjerningen da hele denne grusomme episoden fant sted. Kan jeg roe meg med at oocystene mest sannsynlig ikke var modne, og tro at jeg da ikke kan være smittet? Jeg burde vel kanskje ta en prøve om ett par uker uansett - for å være på den sikre siden? Vær så snill og svar meg!! Snart... Jeg er SÅ redd... Vennlig hilsen Linda

Svar:
Svar: Kjære Linda. Så dumt at katten gjorde fra seg inne. Vi hadde også en katt en gang som kunne finne på det samme, og det er MER enn irriterende.
Jeg tror du ikke behøver å være så redd. Med tanke på smittefaren er det først og fremst avføringen fra unge katter som er farligst fordi kattens første infeksjon er den som sprer mest smitte. Gamle katter er som oftest immune selv. Om du ikke er immun (påvist via test) selv bør du ta en toxoplasmose test for å få det sjekket. I tilfelle du er blitt smittet kan jeg trøste deg med at du har litt tid på deg. Først smittes du, deretter morkaken og til sist fosteret.
Håper på det beste for deg og at  katten oppførere seg bedre etterhvert.
Hilsen Monica.