Spørsmål:
Heim Monica! :) Jeg tok en graviditetstest i går og oppdaget at jeg er gravid. Jeg har desverre en stygg uvane. Da jeg sluttet å røyke for ca to år siden begynte jeg å bruke snus istede. Jeg lurer derfor på om snus er skadelig, eventuelt, kan stresset ved å slutte brått være værre? Håper på svar, da jeg ikke kan finne opplysninger om dette!

Svar:
Grastulerer!
Så flott at du med en gang tenker på den lille spiren.
Dessverre vet vi lite om virkningen av snus på fosteret, men både snus og tobakk inneholder nikotin. Røyking er forbundet med lav fødselsvekt, prematur fødsel og perinatal død (død rundt fødsel).
Når du har klart å slutte å røyke vil jeg tro at kan klare å slutte med snus også. Særlig nå som det er så god grunn for å gjøre det.
Røyketelefonen: 800 400 85 kan være til god hjelp.
Røykesluttprogram for gravide; IS-1215 kan bestilles fra Sosial- og helsedir. Info:
www.tobakk.no
Personlig kan jeg vanskelig tro at mors evt. stress ved å slutte med snus/røyk kan overskygge de negative virkningene av nikotin.
Bestem deg i dag, og fyll hodet og livet med andre gode alternativer. Dette er tiden for å unne seg det beste!
Lykke til!
Hilsen Monica.