Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 11 og skal nå på hyttetur med venner. Jeg har spørt legen min om det er noe risiko å stå på slalom eller gå på ski, noe som ble avkreftet. Senere har jeg hørt fra andre gravide at det er en risiko hvis man skulle dette på ryggen. Stemmer dette? Isåfall hva kan skje?

Svar:
Hei!
Det er helt riktig som legen din sier. Dra på hytte tur, gå på ski, kjør slalåm og nyt livet. Det er mye bedre for deg enn å bli sittende hjemme i tilfelle noe skulle skje. Du behøver derimot ikke ta alle sjanser som f.eks å hoppe på det største hoppet o.s.v. Dette er ikke tiden for å sprenge grenser!
Gjør ting i ditt eget tempo, etter dine ønske og på den måten du føler deg komfortabel med. Det er helt naturlig at kvinner vil beskytte barnet de venter. For noe blir ALT farlig, og da er det riktig for dem å være forsiktige. (Men, husk at de fleste ulykker skjer i hjemmet.)
Det er med andre ord ikke farligere for deg å falle på ryggen på ski enn om du faller på ryggen på gaten. Du spør om hva som vil skje. Sannsynligvis ingen ting med fosteret, men mange vil nok tenke på muligheten for å abortere om sånt skulle skje.
Frisk luft og en mosjonerende mor vil nok det lille fosteret like godt! God tur! Hilsen Monica.