Spørsmål:
Hei. Jeg skal gifte meg til sommeren og vi planlegger å ha skalldyr og fiske-buffet, kan jeg spise dette når jeg er gravid? Er det noen former for fisk/ skalldyr jeg bør unngå? Mvh Therese

Svar:
Svar: Du kan spise fisk og skalldyr, men vi sier at gravide ikke skal spise ferskvannsfisk av typen: gjedde, abbor over 25cm, ørret over èn kilo, røye over èn kilo. Krabbemat fra skallet bør unngås, men hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises. Eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og tunfisk bør også unngås, men tunfisk på boks er helt trygt. Fisk som ikke skal varmebehandles kan også spises av gravide, men unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, f.eks røkelaks, bør inntas ferskest mulig.
(En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir SNT egne kostholdsråd og legger ned omsetingsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene på internett adressen www.snt.no som alltid er oppdaterte- er spesielt viktig å følge for gravide.)
Lykke til med bryllupet! Hilsen Monica.