Spørsmål:
Hei. Jeg er nå i uke 35, og ved forrige kontroll hos jordmor fikk jeg beskjed om at jeg ikke burde ligge på ryggen. Da jordmor hørte på hjertelyd var hjerterytmen bittelitt lav, og jordmor sa at dette antageligvis var fordi jeg lå på ryggen da hun skulle høre på hjertet. Er det farlig for barnet at jeg ligger på ryggen? Opplever stort ubehag i hofter og bekken ved å bare å ligge i sideleie, og syns de er bedre å ligge litt på ryggen. Håper på svar!

Svar:
Nei det er det ikke, men det er ikke uvanlig at høygravide kvinner velger bort ryggleie helt naturlig p.g.a. uvelhetsfølelse.
Den store tunge livmoren klemmer mot den store samlevenen, vena cava , som skal føre blod fra hele kroppen tilbake til hjertet.
Om du også vil oppleve å bli svimmel eller uvel og fortsatt ønsker ryggleie kan du evt. legge en pute under høyre hofte. På denne måten tippes livmoren litt mot venstre, bort fra vena cava som ligger litt til høyre.
Det er også viktig å finne godt løsninger når man skal finne en god sovestilling etterhvert.  Oppleves madrassen hard i sideleie, kan en sommerdyne opppå hjelpe godt.
En pute både under magen og under øverste ben gjør sideleie til et godt alternativ. Med en stor god pute i ryggen kan hele kroppen hvile.
Lykke til med siste uker!
Hilsen Monica.