Spørsmål:
Hei.. Jeg er snart i 7.uke, og har røyka hasj nesten hver dag nå i det siste.. to til 4 trekk av en liten pipe. så ikke så mye, før røyka jeg opptil 2gram om dagen.. kan det skade barnet?

Svar:
Ja det kan det! De første 12 ukene er en spesiell sårbar periode da organer dannes. Kvinner må derfor være ekstra forsiktig med hvordan de lever.Utover disse ukene vil fosteret også være helt avhengig av hvordan du lever. Hva du spiser og drikker, om du røyker, drikker alkohol ,stresser, sover lite o.s.v.
Vi vet ikke nøaktig hvor mye som skal til for at akkurat ditt barn skades.
Sårbarheten kan være forskjellig fra barn til barn. Derfor sier vi total avholdenhet!
Du må bestemme deg for å slutte umiddelbart. Fullstendig rykterhet nå i svangerskapet er det eneste som gjelder!
Det er ditt ansvar at barnet i din mage får det beste du kan by på.
For hvordan vil det være å tenke på at du får et barn som fødes med abstines? Som fødes med en umoden hjerne, som kan få konsentrasjons- og adferdsavvik senere i livet?
Kanskje ruser partneren din seg også?
Hva gjør det med deg om du nå bestemmer deg for å slutte og han fortsetter?
Det er også min erfaring at er man i et miljø der stoff brukes, brukes det man har for hånden. Det vil si at det ofte dreier seg om et blandingsmisbruk der den gravide nesten alltid også er storrøyker og kanskje også drikker alkohol.
Det er mulig å tvangsinnlegg gravide narkomane til avrusing, selv om det sjelden gjøres.
Jeg håper du forstå alvoret i din situasjon.
Hvem kan hjelpe deg best nå?
Ønsker deg og barnet du venter et rusfritt svangerskap.
Hilsen Monica.