Spørsmål:
Hei Monica! Har sendt inn dette sp.målet før, og ikke fått svar så jeg prøver igjen. Jeg var hos jordmor forrige uke (er i uke 18) og det var en jordmorstudent som hadde konsultasjonen. Vi snakket om røykingen min (jeg prøver så slutte) og hun fortalte meg at dersom en kritisk sitasjon skulle oppstå under fødselen og fosteret måtte klare seg med mindre oksygen så vil barn av ikke røykere klare seg bedre enn barn av røykemammaer. Er det sant? Jeg har ikke hørt om det før, bare at man ikke bør røyke for da kan barnet bli lite. Jeg tenkte at det ikke var så dumt, men hun fortalte meg at riene jo er like vonde. Disse "nye" informasjonene ga iallefall meg en a-ha opplevelse, dette burde flere røkere få vite om, at barnet kan være ekstra utsatt under fødselen. Takk for fin spalte forresten, Hilsen Hilde

Svar:
Så fint at du prøver igjen, og så flott at jordmorstudenten har klart å stimulere deg til å tenke nye tanker. Det trenges, for det er ingen ting annet du kan gjøre som er bedre for barnet ditt enn å slutte å røyke.
Ja det er nok sant at ny kunnskap viser hvordan morkaken får dårligere blodsirkulasjon hos røykere slik at det fraktes mindre næring og oksygen. Blodet til røykere frakter også karbondioksid som sperrer for transporten av  oksygen. Røykere får oftere blødninger, infeksjoner og for tidlig fostervannsavgang, og det som enda verre er at morkaken kan lettere løsne slik at barnet ikke kan klare seg videre i livmoren.
Nå fikk du kanskje enda mer å tenke på?
Om det er til trøst for deg kan jeg fortelle om kvinner som ikke trodde det var mulig å legge bort røyken, men som i til slutt gjorde det og kunne i etterkant fortelle at de hadde trodd det var mye verre enn det det var.
Bare bestem deg. Dette klarer du!
Lykke til med et viktig prosjekt.
Hilsen Monica.
P.s. Takk for hyggelig tilbakemelding.D.s.