Spørsmål:
Hei! Vi skal til GranCanaria i november. Da vil jeg være gravid i uke 16. Jeg er litt skeptisk...Både til flytur på over 5 timer og i forhold til varme og mat i Syden... kan dette være skadelig? Bør vi avbestille eller reise? Hilsen PYSA

Svar:
Du stiller et spørsmål det er vanskelig å gi et riktig svar på slik jeg se det.
Min erfaring er at svært få mennesker i dag ønsker begrensninger.
Snakker du med spesialister som forholder seg til f.eks toxoplasmose smitte og  smittede gravide, vil du nok kunne høre: " Hvorfor må man gjøre alt bestandig. Hvorfor ikke usette turen til etter graviditeten?"
Andre vil si at så lenge du tar "alle" forhåndsregler kan du reise.
Jeg vil råde deg til å følge hjertet ditt. Det er som regel det som er riktigst for oss.
Det er viktig å huske på at man kommer til en annen bakterieflora.
Reiser du bør du testes for toxoplasmose 3 uker etter hjemkomst.
Hilsen Monica.