Spørsmål:
Hei.
Er gravid (10+3). I går fikk jeg høre av en bekjent at det kunne være svært skadelig å bruke otrivin nesespray under graviditeten. jeg sjekket opp i bruksanvisningen og der stod det at man skulle være forsiktig med bruk av otrivin under graviditeten.
Problemet mitt er at jeg er totalt avhengig av denne hersens sprayen. Det har jeg vært de siste 8-9 årene. Jeg har gått til flere leger og har prøvd alt mulig for å slutte, f.eks. saltvannspray. Ingen ting hjelper. Nå er jeg livredd for at barnet kan ha tatt skade av denne bruken. Hva slags skader kan forekomme? Hva gjør jeg? Klarer ikke å slutte. Orker ikke å gå rundt med konstant tett nese. Får heller ikke sove uten sprayen? :( :( :(
Håper på svar.

Svar:
Svar: Jeg har erfaring fra mange kvinner i lignende situasjon, og vet at de
sliter alle sammen med å overleve uten sprayen. Det står riktignok at den skal
brukes med forsiktighet under svangerskap og amming p.g.a. at effekten den har
på blodårene som trekker seg sammen. Det står også:” Bruk av
terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn
som ammes.” Referanse: Felleskatalogen.Du kan med andre ord
unne deg en forsiktig bruk og overleve uten tet nese og dårlig samvittighet.
Du bør ta kontakt med en øre-nese-hals lege og høre om alternative
behandlingsformer etter endt svangerskap. Man kan bl.a. ”fjerne/skrape”
neseslimhinnen og oppnå god effekt.
Hva med akupunktur nå i svangerskapet?
Lykke til videre uten tett nese! Hilsen Monica.