Spørsmål:
Hei! Vi pusser opp hus og jeg er ca 2 måneder på veg. Kan malingsarbeid (eller annet arbeid) være uheldig for fosteret? Bør jeg bruke noen beskyttelse, og i så fall; hva er anbefalt? Er det forskjell på oljemaling og akrylmaling/vannbasert? Hvilke stoffer bør jeg holde meg unna?
Hvor tidlig kan vi flytte inn på et soverom som er nymalt? Takknemlig for raskt svar.

Svar:
Svar: Mitt beste råd er: Gå til en spesialbutikk, spør innehaveren om råd og få med deg innholdsdeklarasjon, bruksanvisning og vurdering av helserisiko for alle typer maling.
Fordelen med oljebasert maling er at disse vanligvis har kort herdetid. Avgassingen skjer ofte i løpet av noen timer til dager mens malingen tørker. Vannbaserte malinger avgir vanligvis lite gasser under selve påføringen, men har ofte mye lengre herdetid - og kan avgi gasser til luften i rommet over en lengre tidsperiode.
Med tanke på naturmalinger er det viktig å presisere at naturmalinger ikke er sunne utelukkende fordi de er naturbaserte. Mange av naturproduktene er basert på harpiks og tjære, stoffer som både kan føre til kreft og allergi. Noen typer naturmaling avdamper fort, andre langsommere eller omtrent på nivå med den gammeldags latexmaling.
Dette er viktig: Først av alt er det viktig å rydde unna alle materialer som kan absorbere maling, slik som for eksempel tepper, gardiner, leker, bøker og stoffmøbler. Lukt og gasser av maling kan nemlig feste seg i disse materialene for senere å avgi dem igjen til luften i rommet.
Tenk bare på lukten du i innrøykte lokaler!
-  Når du så starter på forbehandlingen (sliping, pussing), bør du prøve å unngå at det blir for mye støv i luften. Støv irriterer slimhinnene våre ganske kraftig. Bruk støvmaske samt hørsels- og øyevern om nødvendig! Husk også at du ved bruk av varmepistol for å fjerne gammel maling, kan bli utsatt for store mengder avgasser fra denne malingen. Derfor bør du bruke en maske med kullfilter mens du utfører denne jobben. Unngå allikevel å puste inn avgassene.
Når kan du/dere flytte inn i rommet?:
- Regelen er: Jo høyere innetemperatur, desto fortere foregår herding og avgassing. Ved å holde en høy innetemperatur (f.eks. 30 ºC) noen dager til uker, kan du bli kvitt mye av gassene. Dette kalles gjerne for "utbaking" av boligen. Mens denne utbakingen foregår, bør både dører og vinduer stå lukket. Utlufting bør bare foregå gjennom en liten gløtt på vinduet. Vær oppmerksom på at det kan være forbundet med helsefare å flytte inn i et nyoppført hus før det er fullført og fått tid til å herde. Et generelt råd er å vente en tre ukers tid før du tar huset i bruk. Det samme gjelder hvis det dreier seg om oppuss av enkelte værelser, med unntak av barnerom. Da bør du vente enda lenger. Siden spedbarn er ekstremt overfølsomme overfor luftforurensninger, bør en eventuell oppussing av barneværelset faktisk skje mange måneder før barnet kommer.
Lykke til med prosjektet! Hilsen Monica