Spørsmål:
Hei Monica, og takk for noen supre sider. Har nettopp funnet ut at jeg er gravid,ca 4 uker på vei, og har noen spørsmål iforb. med det. 1. Når er det på tide å kontakte lege/jordmor? 2. Er det farlig å prøve lerdue/pistolskyting, som jeg har som hobby? Kan trykket/den høye lyden være skadelig for fosteret? 3. Skal i utdrikningslag hvor jeg vet det skal være hygge i badestamp, kan det være skadelig? Takk for flotte sider

Svar:
Svar: Gratulerer med graviditeten! 1.Du kan selv bestemme når du vil ta kontakt, men de fleste førstegangs gravide kommer rundt 6-8-10 uker. 2. Jeg tror det er lite fare for hørselen til fosteret så tidlig. Etter hvert som hørselen utvikles vet vi at det er mye lyd rundt den lille i hulen. Det er målt et lydnivå rundt 40 decibel inne i en gravid livmor. (Normal støygrense i et kontorlandskap er ca. 45 decibel) Tarmlyder kan av og til komme opp i 80 decibel. Det er høyere enn på en stor vei med mye trafikk. Fosteret er med andre ord svært vant til lyder. Vi vet at større foster,rundt ca.30 uker kan reagere på høy lyd,  til og med svare med å bli svært aktiv. Kvinner har fortalt at de har måttet forlate konserter p.g.a. rabiat foster. Sannsynligvis vil også du merke mistrivsel hos ditt barn når tiden kommer. 3.Badestamp med rent vann og god hygiene hos deltagerene kan neppe skade.
Lykke til videre og takk for hyggelig tilbakemelding!
Hilsen Monica.