Spørsmål:
Hei! Jeg 39 år og er gravid i uke 6. Har fått vite at jeg har 2 myomer på ca 4cm i livmoren. Hvilke komplikasjoner vil disse ha for svangerskapet og fostert? Er det noen forhåndsregler jeg kan ta for at dette skal gå bra? Jeg har 2 friske barn fra før. Disse ble forløst med haste keisersnitt så det vil være uaktuelt med vaginal fødsel. De sa den gang at jeg var perfekt rugemaskin men ikke fødemaskin, men det er noen år siden sist. Som sagt er jeg veldig bekymret for disse muskelknutene. Var til årlig kontroll 27.januar og da var det ingen tegn til myomer, så kan det være en sjanse for at dise har utviklet seg såpass mye de førate ukene? Jeg om min samboer ønsker oss veldig dette barnet, emn tørr ikke helt slippe gleden løs da vi vet for lite om denne problematikken. Kanskje det ikke er problematisk??? Håper noen der ute har vært i samme situasjon som kan gi meg noen svar. Bekymret 39

Svar:
Jeg kan ikke tro at to små myomer vil representere noen problemer for deg i svangerskapet. Jeg har fulgt kvinner med myomer større en disse som har vært nærmest problemfrie, bortsett fra noe ubehag som kvinnene har kjent fra selve muskelknuten/e, litt til og fra.
Evt. problemer med myomer og svangerskap er at virkelig store myomer kan ta opp viktig plass for morkaken eller har en plassering som forhindre vaginal fødsel.
Jeg vil tro at du vil bli fulgt opp med en ekstra  UL sjekk.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.