Spørsmål:
Jeg har vært plaget med migrene siden jeg var 16 år, og bruker Zomig for dette. Nå er jeg gravid, og lurer på om det er farlig å ta Paracet eller Zomig under svangerskapet..Kan det skade barnet...? Hvis ikke jeg tar Zomig når jeg får anfall, blir jeg liggende opptil et døgn uten mat og drikke, og det er vel heller ikke særlig bra...?

Svar:
Det er mange kvinner som er fri fra sin migrene i svangerskapet. La oss håpe det skje med deg også.
Jeg vil råde deg til å ta opp bruk av tabletter og hvile tabletter som evt. skal benyttes med legen din som kjenner deg og dine plager.
Sikkerheten angående bruk av Zomig og graviditet er ikke klarlagt og skal kun benyttes dersom nytte av behandlingen oppveier mulig risiko for fosteret.( Kan leses i Felleskataolgen)
Fosteret klarer seg godt på din opplag reserve om du blir liggende et døgn uten mat og drikke.
Akupunktur er et godt behandlingtilbud for migrene. Det er helt ufarlig for gravide.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.