Spørsmål:
Hei Monica En jeg kjenner er gravid i uke 14 og er allerede sykemeldt pga mase-rier. Hva innebærer egentlig det? Er det fare for at hun mister barnet, eller kommer til å føde for tidlig? Kan det gå over av seg selv?

Svar:
Maserier brukes bare i forbindelse med fødsel. Det er imidlertid helt vanlig å ha sammentrekninger i livmoren i svangerskapet. Av og til kan det blir mer enn hva man anser som normalt. Da vil det være naturlig å gi en sykemelding for å se om ro kan roe ned livmormuskelen også. Ut fra uke 14 er det ingen som kan spå om en kvinne kommer til å føde for tidlig, eller si så mye om utfallet av evt. komplikasjoner som kan oppstå.
Hilsen Monica.