Spørsmål:
Jeg har vært på ul i england nå i uke 22 og da fant jordmor to lyse flekker på fosterets hjerte (venstre side). Da jeg var på ul i Norge i uke 16 hørte jeg ikke noe om dette. Jordmor sa det ikke var noe å bekymre seg for, men siden jeg ikke har hørt om dette før er jeg bekymret likevel. Hun kalte det Echogenic Intracardiac Foci (soft markers), eller ”batre golfballer”.
Hvor vanlig er dette? Opplyses det om dette på ultralyd i Norge? Er bekymret for downssyndrom, da jeg fikk vite at noen barn med downs har disse lyse flekkene... Kan du hjelpe meg?

Svar:
Svar: Hei Maria!
Dessverre er ikke ultralyd mitt spesialfelt. Mitt
felt er svangerskapsomsorg.
Jeg tror ganske sikkert at du kan ta det helt
med ro og stole på jordmors uttalelser. Når man foretar en ultralydundersøkelsen
og ”finner noe” som er unormalt, kan man ikke si at det ikke er noe å bry seg
om. Sannsynligvis er dette innen for det normale.
Mitt råd er likevel at
du tar kontakt med stedet der undersøkelsen ble utført og ber om en forklaring.
Det er ingen grunn til at du skal gå rundt og bekymre deg. Få heller saken
oppklart og bruk krefter på glede.
Lykke til! Hilsen
Monica