Spørsmål:
Tok test man.17/3-03. Gravid. Veldig glad. Men har hatt en nedtur med lite mat og misbruk av cannabis (hasj). Sluttet med en gang (mandag), og spiser godt nå. Hvis jeg har regnet riktig, husker rett med sist mens. Da er jeg 1mnd på vei, 1.dag i siste mens;4.feb-03. (men usikker om det er helt riktig). Hva skal jeg gjøre? Og hvor redd bør jeg være for at noe er galt? Røyker desverre sigaretter, 5-10 om dagen. Hvor farlig har mitt barn det tror du? Takk på forhånd...

Svar:
Svar: Kjære deg! Gratulerer med graviditeten. Så fint at du kjenner deg glad. Med glede som utgangspunkt vil det forhåpentligvis bli lettere å gjøre forandringer. Hvis jeg forstår deg riktig er du motivert for å slutte med den negative livsformen og tenke på barnet. Det er viktig og helt nødvendig. Det lille barnet du bærer inni deg er helt avhengig av hva du ”serverer” både av mat og drikke, frisk luft, mosjon, renhold/hygiene, humør o.s.v. Barnet i magen lever på en måte også det livet moren lever uten selv å kunne velge. Det betyr at vi kvinner har et STORT ansvar.
Jeg vil foreslå for deg at du tar kontakt med en helsestasjon og får oppfølging hos en jordmor/lege der. De kan gi deg den hjelpen/støtten du trenger til å gjøre gode valg, gi deg nyttig informasjon som du vil trenge og kunne være med å formidle viktig og riktig kontakt; andre mødre, evt. andre instanser som du kan får bruk for.
Du spør hvor farlig barnet ditt har det, og det er dessverre helt umulig for meg å si noe eksakt om det. Vi kjenner enda ikke til alt om virkningene av hasj, slik vi ikke viste alt om tabakksrøyking for 20 år siden. På den måten er hajsrøykende kvinner og deres barn forsøkskaniner.
Vi vet imidlertid at hasj passere gjennom morkaken og påvirker fosteret. Hasj blir ansett som et alvorlig rusmiddel hos gravide. En del undersøkelser viser at gravide som bruker hasj plages med alvorlige og kroniske brekninger og legger lite på seg. Dette påvirker igjen barnets ernæringstilstand. En morkake som fungerer dårlig kan bl.a. sette barnets liv i fare under fødselen.
Det ser ikke ut til at hasjrøykende mødre har økt forekomst av misdannelser hos barna sine, men barna viser ofte vantrivsel og har dårlig matlyst. De er også svært irritable overfor alle ytre sansepåvirkninger som f.eks lyder og krever ofte helt spesiell oppfølging. Mange får konsentrasjonsproblemer og skoleproblemer senere i livet.
< Heldigvis ser det ut til at det ikke er grunn til å uroe seg over tidligere hajsrøyking. Det er ingenting som tyder på at det vil skade fosteret.
Klarer du derfor å slutte helt med hasjrøykingen, og får til å redusere på inntaket av sigaretter, ja da har gjør du en kjempeflott jobb! Du kan få hjelp til å slutte med røyken via Røyketelefonen 800 400 85
Det kan være en god hjelp å skaffe seg ny og oppdatert kunnskap. På babyverdens forside finner du Svangerskapsboken til mor. Her kan du bl.a. lese om ”Graviditet og røyking” ”Kosthold- du er det du spiser” og svært mye annet.
Jeg håper du vil ta godt var på deg selv. Skriv gjerne igjen om det er noe jeg kan hjelpe deg med.
Jeg ønsker deg alt godt og en spennende og annerledes reise for dere begge !
Hilsen Monica.