Spørsmål:
Jeg har hørt om mange som har tatt lakserolje nærme termin for å sette i gang fødsel, med virkning... Men så har jeg også hørt at det kan ende i styrtfødsel, og at det kan være skadelig for mor og barn.. Er dette riktig? Begynner å bli rimelig lei nå på slutten, men vil ikke gjøre noe som kan skade barnet mitt...

Svar:
I "gamledager" ble nok lakserolje benyttet for å få igang fødsel. Jeg har hørt om det, men har ingen erfaring fra det verken som kvinne eller jordmor.
Jeg har vanskelig for å tro at dette kunne føre til styrtførsel, men mindre det ble tatt av kvinner som var i fødsel.
Det anbefales ikke nettopp p.g.a. faren for kraftig diarrè, som igjen kan gi uttørring og magesmerter.
Det kan være tungt å vente................, men fyll dagene med noe postivt og nyt friheten og de deilige sommerdagene frem til det store skjer.
Lykke til!
Hilsen Monica.