Spørsmål:
Hei, jeg er 9 uker gravid, og lurer på om det er skadelig for fosteret å kjøre motorsykkel? (risting, humper, etc.). Det er mannen min som kjører, så jeg kan sitte bakpå og "nyte utsikten" (tursykkel - ikke sportssykkel). Hvor lenge kan jeg ev. trygt sitte bakpå?
Vi liker også godt å gå i fjellet. Vi hadde planlagt en fjelltur i sommer. Er dette ok så lenge jeg ikke sliter meg ut? Det blir bare ryggsekk med oppakning for en dag og 3-5 timers dagsøkter. Vennlig hilsen Marianne

Svar:
Svar: Hei Marianne! Så deilig det høres ut å sitter bak på en sånn sykkel en sommerdag. Du kan bare kjøre sykkel så lenge du selv føler det er komfortabelt og trygt (i forhold til trafikken) Fosteret veier ”ingenting” nå og ligger så godt beskyttet i din livmor at den vil ikke kunne skades på noen annen måte enn ved kollisjon. Velger dere lite traffikerte veier?
Dra til fjells og nyt livet! Ingen ting er bedre for barnet ditt enn at du har det bra. Ren fjelluft, mosjon og en lykkelig mor. Kan et lite menneskebarn ønske seg noe bedre? God sommer!
Hilsen Monica