Spørsmål:
Jeg ble som veldig ung (10år siden) smittet av kjønnsvorter da den første kjæresten min var utro. Fikk da behandling som hjalp, men har gjennom årene fått èn liten prikk bare nå og da. Har vært i flerårige forhold, og har har aldri opplevd at partner har hatt dette i senere tid, heller ikke nå. Nå i slutten av svangerskapet har jeg derimot fått to sånne små prikker igjen og jeg får dem ikke bort! Fødsel kan skje når som helst og jeg har ikke snakket med JM om dette heller. Kan det smitte barnet under fødsel? Bør jeg si fra? Må legge til at det "bare" er to små prikker på utsiden av åpningen...men er så redd at jeg skal gjøre noe galt! Blir kjempetakknemlig for svar da jeg ikke har noen andre å spørre!

Svar:
Du kan ta det helt med ro. Kjønnsvorter er ikke farlig for fosteret i svanngerskapet eller for barnet når det skal fødes.
Det er ikke uvanlig at kjønnsvorter debuterer i gravidieten.
Andre opplever som deg utbrudd igjen i svangerskapet. Av og til tildels store utbrudd som skaper både fortvilelse og ubehag.
Kjønnsvorter er et virus som kroppen ofte bekjemper selv, og de synlige vortene forsvinner. Viruset lever imidlertid videre i kroppen, og kan som i tilfeller der motstandskraften er redusert( som i et svangerskap) dukke opp igjen.
Kvinner med store utbrudd som ikke forsvinner av seg selv kan få hjelp til å få vortene fjernet.
Lykke til med forestående fødsel!
Hilsen Monica.