Spørsmål:
Jeg er gravid og har katt i huset. Alle forteller meg at jeg må holde meg unna katten. Det har jeg selvfølgelig ikke lyst til. Hvordan er det egentlig. Er det katten eller kattens avføring som er farlig?

Svar:
Svar:Det er riktig at avføringen til en katt som er syk kan smitte deg med toxoplasmose. Syk, vil si at den har diare. Vi råder gravide til å holde seg unna kattesanden, og la andre i familien rydde der.
Er katten din sunn og frisk kan du hygge deg med den så mye du ønsker. Kanskje kan det være en god regel å vaske hendene etter at du har kost med katten din. Da er du i alle fall på den trygge siden. God håndhygiene er en fin vane å få inn uansett.