Spørsmål:
Me har ein pusekatt som me alltid har hatt i senga vår. Eg er no gravid. Kan han forsette å ligge der om natta? Eller må me hive han ut? Det er ikkje så lett då - har hatt han lenge og han er ganske bortskjemmt. Det var ei veninne som nevnte dette for meg då eg fortalte at eg var gravid. Men eg har alltid trudd det berre dreide seg om avføringa til katten som eg skulle passe meg for. Mvh Meg

Svar:
Katten kan beholde plassen sin!
Det er helt riktig som du skriver at det er katteavføring som man skal passe seg for. Spesielt avføringen til unge katter.
Men, kanskje skal dere tenke over hva dere gjør når babyen kommer. Er det plass til alle i sengen, og vil det føles  komfortabelt med katten og babyen i samme seng?
Det kan være lurt å gjøre noen forberedelser i denne forbindelse før barnet kommer. Noen katter er blitt så sjalu at de har flyttet etter at det kom småtroll i huset, og de mistet "plassen" sin! Ikke bare greit å være katt heller.
Lykke til med nye utfordringer!
Hilsen Monica.