Spørsmål:
Hei. Jeg er nå i uke 31 og jeg har en misstanke om jeg lekker fostervann. Er det mulig? Jeg blir titt og ofte våt i trusen. Jeg føler meg sikker på at det ikke er urin. Jeg har også luktet på det men det lukter liksom bare litt "søtt"? Har to barn fra før, og ikke opplevd lignende da. Jeg har vært mye plaget med kraftige og delvis vonde kynnere. Spesielt den siste tiden. Hva kan det være og er det grunn til bekymring. Håper inderlig på svar fra deg... Hilsen bekymret

Svar:
Ja det er mulig, og jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor/legen du går til kontroll hos i morgen, mandag, evt. ta kontakt med fødeavdelingen direkte i dag.
Om det er fostervann vil du merke at du blir våt hele tiden, ikke bare kjenne deg fuktig/våt innimellom. Har fostervannet først begynt å lekke, fortsetter det.
Det er ikke uvanlig at kvinner kan oppleve rikelig med vanndig utflod mot slutten av svangerskapet. Det kan være vanskelig å skille det fra fostervann. Utflod lukter som oftest litt syrlig. Men, det beste er å ta kontakt med helsevesenet.
Du spør om det er grunn til bekymring. Har du vannavgang nå betyr det sykehus innleggelse. Det er fare for prematur fødsel og mulighet for infeksjon er større nå.
SØK HJELP!
Lykke til!
Hilsen Monica.