Spørsmål:
Hei! Jeg jobber til dagligt hos et laboratoriet, og er da mye på i laboratoriert. Der jeg jobber mye med produsert vann og kjemikalier (som aceton, eter og salpetersyre). Er dette farlig for fosteret? Er mellom 5-6 uker på vei. Er bekymret for dette, men ønsker ikke å fortelle at jeg er gravid alt siden min søster har mistet opp til flerne. Er jeg foresten i en større risiko for å miste siden min søster har mistet? Hvordan er det med styrketrening når en er gravid? Håpe på raskt svar. Mvh Abelone

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med din sjef så raskt som mulig. Arbeidsgiver har ansvar for å omplassere deg om din jobb utsetter deg og fosteret for helseskadelige stoffer/miljø. Husk at de første ukene når organer dannes er sårbare for fosteret.
Han/hun har dessuten taushetsplikt, så hvorfor vente?
I forhold til styrketrening kan du fortsette. Magen vil naturlig skape begrensninger. Snakk også med treneren og få viktige råde der.
I forhold til din søster kan du ikke trekke direkte sammenligning mellom dere. Du er deg, med din kropp og helse.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.