Spørsmål:
Jeg har røykt hasj ca 1-2 ganger i uken den siste tiden. For noen dager siden fant jeg ut at jeg er gravid. Dette er gledelig for meg og min samboer, men vi er redd for at min hasjrøyking kan ha gjort skade på barnet.. Kan det det? Jeg sluttet dagen jeg fikk positiv test. Takker for svar!

Svar:
Jeg kan desverre ikke gi deg det "riktige " svaret, for man kan aldri vite med sikkerhet hvor sårbart akkurat ditt foster er i forhold til det som fosteret utsettes for.
Ofte kan det væreflere faktorer som virker sammen.
Det kan se ut som om narkotika i seg selv er mindre fosterskadelig enn alkohol, og antagelig også enn tobakk. Men for mange dreier det seg om blandingsmisbruk, der mor nesten alltid er storrøyker, kanskje også drikker og da kan det være vanskelig å skille.
Det meste slående etter narkotikabruk er en uheldig utvikling av hjernen. Barna kan fødes med abstinens. Hjernen er umoden. Senere konsentrsjoensvansker- og adferdsavvik er vanlig.
Snakk med jordmor/legen din om det er noe du trenger hjelp til. Det er viktige uker og mnd. du har foran deg. Du har ikke en dag å miste.
Lykke til med snuoperasjon.
Hilsen Monica.