Spørsmål:
Er gravid i uke 18,og merket små blemmer på indre kjønnslepper.Legen sa det lignet på herpes, og at det ikke var fare for foster.Legen tok prøver for og konstatere hva dette er.Dette er første gang jeg har hatt.Men nå leser jeg på andre nettsider at det kan være fare for foster ved førstegangsutbrudd i graviditeten.Jeg er nå meget bekymret.Er dette tilfelle, og hva kan skje med fosteret ?Hva kan man gjøre om så er tilfelle.Er ikke plaget med feber eller noe annet.Det er ikke mye utslett.Det bare er svie.Har ikke svie ved vannlatning. Legen sa at var det utbrudd ved termin, ble antageligvis keisersnitt .Men er det fare for at noe kan skje med fosteret når jeg er gravid nå ?? Takker for svar

Svar:
Fosteret kan ikke smittes av herpes i graviditeten. Smitte kan bare skje ved direkte kontakt som for eksempel kyss eller samleie, og under fødsel dersom kvinner har utbrudd på den tid. Det er heldivgis ekstremt sjeldent at nyfødte smittes. Bare et par prosent av gravide har symptomer på underlisvherpes, men undersøkelse av antistoffer viser at kanskje en av fire har hatt det tidligere.
Det er riktig at det er farligst for fosteret dersom mor får et krafitg utbrudd for aller første gang i sitt liv, like før termin. Dersom hun hadde hatt utbrudd tidligere, hadde hun også produsert beskyttende antistiffer som villle vært overført til fosteret.
Snakk med legen din. Noen mener at den beste måten å forebygge herpesinfeksjon hos nyfødte på er å behandle alle kvinner som har hattt herpesutbrudd under svangerskapet med virusmedisin de siste 10-12 dagene av svangerskapet. Behabdlingen varer frem til fødselen.
Ved aktivt utbrudd når fødselen starter, er det vanlig å forløse med keisersnitt.
Håper dette kan roe deg. Lykke til videre!
Hilsen Monica.