Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i 10 uke, og er litt bekymret for mitt alkoholforbruk den siste måneden. Jeg fikk vite at jeg var gravid i forrige uke, og fra unnfangelsen til da, har jeg vært på 2 ukers ferie. Da drakk vi alkohol sikkert hver eneste dag, men ikke i altfor store mengder.
I tillegg har jeg vært i tre bursdagsfester, og også der drukket alkohol. Til vanlig nyter jeg sjelden alkohol, men det hører gjerne ferier til med et glass vin eller fem i løpet av en dag. Hvor skadelig kan dette være for barnet? Bør jeg bekymre meg, eller kan jeg leve etter "alt eller ingenting" regelen, altså at jeg antakeligvis hadde mistet barnet mitt dersom noe hadde vært galt? Dvs. kanskje at det til og med aldri hadde utviklet seg dersom alkohol hadde påvirket det? Hilsen litt nervøs.

Svar:
Svar: Hei Laura!
Det er nok ikke slik at man aborterer av å drikke litt alkohol. Det høres ikke ut som om du har inntatt de helt store mengdene i lang tid og har av den grunn ikke mye å være engstelig for.
Vi vet at store mengder alkohol er skadelig, men det vi ikke vet er hvor lite man kan drikke for å være trygg. Det er derfor avholdenhet anbefales i svangerskapet. Alkohol regnes i enheter. Et glass øl = et glass vin = en drink. Hver for seg inneholder de litt mindre enn 13 g alkohol. Mer enn 60 g alkohol per dag gir stor risiko for fosterskade.
Lykke til videre. Det er fint at du er ekstra nøye nå. Hilsen Monica.