Spørsmål:
Hei! Jeg har slitt med urinveisinnfeksjon som spredte seg til nyrene i begynnelsen av min graviditet, etter 2 penicilin kurer er jeg "frisk", men har fortsatt veldig vondt i nyrene. Klarer verken å ligge eller stå flere ganger pga smerter. Er det vanlig pga graviditet, eller bør jeg kontakte legen? Har nevnt det for legen min flere ganger, men hun mener det er helt normalt... kroppen er under forandring mener hun. Kan du hjelpe meg? Hva bør jeg gjøre? Silje

Svar:
Det er mange som opplever "vondter" og ubehag etter hvert som magen vokser. Nå vet  ikke jeg hvilken uke du er i, heller ikke størrelsen på magen din.
Det er imidlertid ikke normalt å ha vondt i nyrene selv om mangen vokser. Noen kan ha ubehag i blæren etter en urinveisinfeksjon, men det varer ikke ved.
Hva du skal gjøre?
Levere en ny urinprøver for å utelukke at det ikke en ny infeksjon på gang. Være nøye med varme klær over nyreregionen. Gjerne ull! Ull er bare "vidundermedisin" med sin varmende virkning. Drikk rikelig slik at du virkelig får gjennomskyllet blæren og nyrene. Kjøp syrenøytrale C-vit. Ta  1g C vit hver kveld en uke for å se om det kan hjelpe. C vit. surgjør urinen og hindrer evt. bakterier i å vokse. Det er et vannløselig vitamin som skylles ut med urinen.
Håper du blir bedre. Blir du ikke det vil jeg råde deg til å ta kontakt med legen igjen.
Hilsen Monica.