Spørsmål:
Hei! jeg lurte på om det er skadelig og ri hest når man er gravid? tenker litt på risikoen for å fall av og slikt. Det kan vel ikke være bra for barnet? MVH Samantha A

Svar:
Ridning kan på ingen måte skade fosteret/barnet så fremt du holder deg på hesteryggen. I begynnelsen av svangerskapet veier ikke fosteret mye og ligger godt beskyttet nede i bekkenet de første 12 ukene. På slutten derimot med en stor mage som resulterer i at de fleste stillinger oppleves ukomfortable, vil nok de fleste kvinner finne ridning ubehagelig og unatrulig.
Nå er det mange måter å ri en hest på. Svangerskapet er ikke tiden for den villeste galopp, mens rolig skritt kan gjøre både hest og rytter godt.
Jeg kjenner "hestejenter" som ikke kunne tenke seg et liv uten ridning, men som var usikre på om de kunne ri hele svangerskapet gjennom. Helt nartulig oppdaget de at det fysisk nærmest ikke lot seg gjøre. Mentalt var de heller ikke så interessert lenger etter hvert som magen vokste og hodet "ble fylt" av barnet de ventet og trangen til å beskytte avkommet ble sterk.
En flott mekaniske, - sånn er det også å bli mor.
Hilsen Monica.