Spørsmål:
Min samboer og jeg har bestilt oss ferietur til sommeren. Vi må fly i 8 timer. Vi har sluttet på p-pillene for 2 måneder siden, i håp at jeg skal bli gravid. Hvordan er det å fly så lenge under svangerskapet? Er det større risiko i visse deler av svangerskapet? Hva er viktig å tenke på?

Svar:
Svar: Det er nok litt mindre surstoff i moderne trykk-kabiner enn i normal
luft. Om dette spiller noen rolle er usikkert, men på lange flyreiser kan det
kanskje være ugunstig? Generelt bør ikke gravide sitte i ro mer enn en til to
timer. De bør opp og røre seg i minst 10 min. Føttene bør også brukes mens man
sitter i ro. Opp og ned og lag sirkler med stortåen. Er det mulighet, så få bena
opp.
En støttestrømpe kan også være til god hjelp om man er plaget med
åreknuter.
Husk rikelig med drikke for å unngå uttørring og ta gjerne med egen
trygg mat.
Ønsker dere en god tur om dere nå reier to eller tre!
Hilsen Monica.