Spørsmål:
Hei! Jeg er i uke 28 nå, gravid med hormonspiral. Dette ble oppdaget grunnet styrtblødninger i uke 12, da trodde gynekologen at han kunne se spiralen på ul, og at den lå på tvers for langt nede. Det jeg lurer på er: Hvor sannsynlig er det at jeg kan få infeksjon pga spiralen? Hvordan vil jeg føle meg hvis jeg får en slik infeksjon? Jeg føler meg ikke i form, men tror ikke jeg har feber. Barnet er veldig rolig og dette bekymrer meg.

Svar:
Jeg kan ikke si noe om sannsynligheten for å få infeksjon med spiral på plass i livmoren, men fortelle deg at det må være bakterier til stede for å få en infeksjon.
Spiral i seg selv gir ikke øket infeksjonsfare for kvinner som lever i parforhold der begge er trofaste.
Spiralen ligger i livmorhulen, men utenfor "graviditeten".
Symptomer på infeksjon er feber , farget utflod ofte med lukt og smerte.
Det er trist hvis du bekymrer deg mer enn du gleder deg. Snakk med jordmor/legen din. Kanskje kan du få en UL kontroll i gjen om det kan være til hjelp for deg.
Ønsker deg alt godt og håper du får fine uker fremover.
Hilsen Monica.