Spørsmål:
Jeg er i syvende uke og har vært hos Olympiatoppen for å snakke med legen der om trening under graviditeten. Er inne i en hardkjøringsperiode nå, med mye syreproduksjon og syretoleranse i treningen. Legen der sa imidlertid at dette ikke var farlig for fosteret, og at jeg kunne trene mer eller mindre vanlig så lenge jeg tok hensyn til dagsform og fikk i meg nok næring. Jeg planlegger også å konkurrere på nasjonalt nivå når jeg er 12 uker på vei. Hvorfor skriver du her at det ikke er bra for fosteret å drive intensiv trening? Alle nyere forskningsrapporter jeg har funnet om emnet konkluderer med at de som trener mye fra før kan fortsette med dette uten at det medfører større risiko. Faktisk viser det seg at trening gir bedre svangerskap og sunnere barn. Hva er ditt grunnlag for å si det motsatte?

Svar:
Det er fint at du deler dine erfaringer med oss. Det er helt riktig at man kan bli forvirret, og sannheter finnes neppe. Det er behov for randomiserte og longitudinelle studier som kontrollerer for effekten av ulike aktiviteter hos kvinner som er gravide med ulik aktivitetshistorie, og hvor kvinners preferanser er en del av vurderingen.
Om man leser i Nasjonale Faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen utgitt i 2005 skrives det på side 76: "En kontollert prospektiv studie viste ikke økt risiko for blant annet spontanaborter, for tidlig fødsel eller vektretardasjon i forbindelse med moderat fysisk aktivitet i svangerskapet. Undersøkelsen er imidlertid for liten til å avdekke ulikheter for slike sjeldne tilstander. Vi har heller ikke funnet gode kontrollertestudier som kan danne grunnlag for anbefalinger om hard trning i svangerskapet.
Èn studie hevder at barn av kvinner som har vært fysisk aktive under svangerskapet, viser mindre tegn til stress under forløsningen og høyere apgarscore etter fødselen. Denne studien er imidlertid for liten og for dårlig kontollert til at resultatene kan generaliseres.
En randomisert kontrolleret studie son sammenlignet barn født av mødre som trenet med barn født at mødre som ikke trente,fant ingen utviklingsforskjeller hos barna etter ett år."
Anbefalinger:
"Kvinner som tidligere ikke har vært fysisk aktive, bør være moderat aktive i graviditeten ,med en gradvis progresjon.
Kvinner som er regelmessig fysisk aktive før en graviditet, bør fortsette med dette på et hensiktsmessig nivå. De kan fortsette å delta i høyintensive aktiviteter. Kondisjonstrening bedrer hjertets pumpeevne og muskelens evne til å ta opp og forbruke oksygen. Kondisjonsrrening får en gjennom alle aktiviteter hvor en bruker store muskelgrupper dynamisk og over tid, for eksempel turgåing, jogging, sykling, ulilke former for dans, low impact aerobics uten løp og hopp, gymnastikk og svømming."
Det er nok mer nyansert enn som så.
Lykke til med din trening!
Hilsen Monica.