Spørsmål:
Jeg er ekstremt plaget med treg mage og forstoppelse. Var i en ulykke for en del år tilbake og fikk problemer med mage og fordøyelse etter det. Måtte ta avføringsmiddel for å komme på toalettet. Har brukt Dulcolax Og Pursenid for dette. Men er blitt ganske avhengig av disse midlene nå, og nå når jeg er gravid i 14 uke så er jeg redd dette kan være farlig å ta for barnet sin del. Kan det skade barnet at jeg må ta avføringsmiddel for å komme på toalettet? Har måttet ta dette med jevne mellomrom siden jeg ble gravid.

Svar:
Svar: Det er dessverre ikke uvanlig at gravide kan få forstoppelse. Dette er hormonelt betinget og kommer av at maten går tregere gjennom tarmen nettopp for at næringsstoffene skal kunne suges bedre opp.
Med rikelig drikke, (helst vann) mye fiber og mosjon vil du kunne oppnå bedring. I følge Felleskatalogen som leger bruker når de forskriver medisiner står det om Dulcolax og Pursenid: "Risiko ved bruk under graviditet vurderes som liten"
Jeg håper du kan finne bedre løsninger enn avføringsmidler. Er du interessert kan du få en god brødoppskrift av meg som har og har hatt god virkning på mange med treg mage. Lykke til videre i graviditeten.
Hilsen Monica