Spørsmål:
Hei Jeg er i uke 31 og har hvertfall den siste måneden lekket en del. Jeg blir fort våt i trusen, så jeg må stadig gå med bind/truseinnlegg. Det er vannaktig, fargeløst og lukter lite eller litt søtt. Er dette fostervann?, bør dette undersøkes? Har ikke nevnt det for lege/eller jordmor, har jordmor time om 2 uker.

Svar:
Det er svært vanskelig å si hva som lekker, men jeg vil råde deg til å ta det opp  med jordmor/lege nå.
Utflod lukter vanligvis syrlig og urinlukten kjenner alle. Fostervann er det vanskelig å kjenne lukten på for de som ikke har kjent lukten før. Vi sier det lukter vammelt.
Er det fostervann du lekker må du innlegges på fødeavdelingen og følges opp der. Fostervann nydannes hele tiden og blir ikke tomt på noen måte, men det vil være en infeksjonsfare  p.g.a. brutte hinner.
Mistenkes forstervannslekkasje skal man derfor alltid undersøkes.
Ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.