Spørsmål:
Hei! Jeg er nettopp blitt gravid, og føler hele tiden for å spise mye fisk. Jeg regner med at dette er veldig sunt, men en venninne av meg hadde lest en artikkel om at det samlet seg en del tungmetaller i enkelte typer stor fisk, og at gravide burde holde seg unna disse. Hun husket ikke hvilke typer fisk det var, og jeg lurer på om du vet det, slik at jeg vet hva som er trygt og ikke.

Svar:
Svar: Det er kjempeflott med fisk fordi fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer som du trenger. Det er fint at du er bevisst hva du putter i munnen. Nedenfor ser du hva som er trygt å spise og hvor du kan hente oppdatert opplysning.
Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Føler du følgende råd er du sikker:Du kan spise alle typer fisk og skalldur bortsett fra:
1)Ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25cm, ørret over 1 kg, røye over 1 kg.
2)Fiskelever; gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 50% fiskelever.
3)Krabbemat fra skallet. (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises.)
4) Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt)
En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir SNT(Statens næringsmiddeltilsyn) egen kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene er altid oppdaterte og finnes på www.snt.no
Hilsen Monica.