Spørsmål:
Håper virkelig jeg får svar på dette, for jeg bekymrer meg så veldig... Leser alt mulig om farene ved fødselen hvis barnet blir rhesus positiv når jeg er rhesus negativ. Det jeg lurer mest på er om faren for babyens liv gjelder det første barnet, eller ved 2.svangerskap?? Hvis jeg får den sprøyten mot antistoffene rett etter fødselen, vil sjansene bli større for et friskt barn ved neste svangerskap? Har ikke lyst å grue meg til fødselen, vil jo så gjerne at babyen min skal være frisk... klem fra litt engstelig...

Svar:
Du kan ta det helt med ro og bare glede deg til fødselen og barnet. I "gamle dager" før man hadde behandlingsmuligheter kunne dette være et stort problem. Som oftest gikk det bra i de første graviditetene, men dersom det ble dannet antistoffer i forbindelse med svangerskap og disse ikke ble tilintet gjort (som det skjer nå ved sprøyten mor får innen 72 timer etter fødsel), kunne det dannes så mye antistoffer at barn i verste fall døde i mors liv.
Etterhvert begynte man å skiftet blod på fosteret mens det var i livmoren for å redde barnet , med hell.
Nå er heldigvis situasjonen en helt annen.
Alle Rh neg. kvinner blir sjekket med blodprøver i svangerskapet for å se om det dannes antistoffer.
Når barnet er født, tas det i tillegg blodprøve fra navlesnoren for å sjekke om barnet er Rh pos. eller Rh neg.
Er barnet Rh pos. får mor denne sprøyten som tilintet gjør evt. antistoffer som kan dannes under fødselen. På denne måten er mor som førstegangs gravid uten antistoffer til hver graviditet.
Håper det ble klarere. Spør gjerne jormor også om du vil ha det enda mer spesifisert.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.