Spørsmål:
Hei, Jeg er en jente på 17 år som er gravid i min 9 mnd. Jeg går på kokkeskolen og der kan det bli travelt av og til. Er det farlig for fosteret at jeg stresser?
Jeg lurer også på om 2 røyker til dagen er farlig for barnet?
Takk på forhånd...

Svar:
Svar: Jeg tror ikke du skal være engstelig for at du har det travelt og stresser litt av og til. Det hører med til livet, og det tåler babyen din. Men jeg håper at du unner deg en hvil etter endt skoledag. Det har dere begge godt av.
Selvfølgelig er det best for både deg og barnet du venter om du var helt røykfri. Kanskje er tiden inne til å slutte helt nå. Nikotin går over i morsmelken. Viste du forresten at barn som utsettes for passiv røyking har mangedobbelt risiko for krybbedød.
Lykke til videre! Hilsen Monica.