Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i uke 17 og har veldig lyst å skaffe meg et dyr. Har lyst på en katt, men tørr ikke å få det mens jeg er gravid. Hvordan er det med gnagere? Kan de være farlig for gravide?

Svar:
Det er trist om du virkelig ønsker deg en katt , har muligheter til å ha en katt og gi den et godt liv, og ikke skaffe en fordi du er gravid. Så farlig er det på ingen måte.
Du skal bare ta forholdsregler; Vaske hender etter at du har kost med katten. La partner ta seg av kattekassen. Ikke la den slikke deg i ansiktet.
Det er avføringen til katten som kan inneholde smitte.
Om du sier i fra på helsestasjoen at du har fått katt kan du følges opp med toxoplasmose tester i svangerskapet.
Hilsen Monica.