Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i 15 uke. For ca 1 uke siden fikk vi 2 Hetterotter. I dag sa en veninne av meg at det kanskje ikke var så lurt å ha disse i hus, siden jeg er gravid. Jeg leste noe om en sykdom som du kan få av katter, og lurte på om dette gjelder alle husdyr. Jeg har tidligere hatt både rotter, kaniner og hunder. Bør jeg kvitte meg med dyrene?

Svar:
Nei på ingen måte. Det er dessverre blitt slik at vi tror "alt " er farlig, særlig når vi venter barn.
Det er riktig at det kan finnes en parasitt i avføringen til unge katter som kan være farlig for gravide. Dette er imidlertid kun hos katter.
Alle bør være nøye med håndhygienen om de er gravide eller ikke, lever med dyr eller ikke. Når du stelt med rottene er det lurt med en god håndvask. Likeledes bør du ikke ha rottene om mot munnen.
Det er herlig med dyr. De gjør noe med oss. Forskning kan f.eks vise at blodtrykket synker når vi stryker over hundepelsen.
Lykke til med alle på 4 ben !
Hilsen Monica (dyrevenn)