Spørsmål:
Hei! Jeg har nettopp fått vite at jeg er gravid (3-5 uker) Jeg driver med sports dykking som hobby, og lurer på om jeg kan forsette så lenge det ikke er ubehagelig. Eller må jeg vente til jeg er ferdig med svangerskapet. Kort sagt, hva kan skje med fosteret? Og evt. hva som anbefales.

Svar:
Hei havfrue!
Også her gjelder: Alt med måte! Selvfølgelig kan du fortsette å snorkle og hygge deg i vannskorpen så lenge du er komfortabel med det.
Skal du derimot dypere ned, må du vite at dykkersyke er svært farlig for fosteret. Dykkerutstyret kan dessuten hemme blodomløpet, og det kan vel bli plassmangel for magen etter hvert vil jeg tro. Jeg anbefaler at du går ut i vannet, og ikke hopper fra båtripen.
Er du i tvil kan det være en ide å ta kontakt med en seriøs dykkerskole der de har mer erfaring med problemstillingen. Lykke til med svømming for to!
Hilsen Monica.