Spørsmål:
Hei! Jeg er 9 uker på vei, og har vært mye plaget med kvalme. Jeg har ikke kastet opp så ofte, men har vært døgnet rundt. I de to siste dagene har jeg kastet opp alt jeg spiser og drikker. Alt kommer opp. I denne forbindelse lurer jeg på hvor lenge jeg kan være uten mat og drikke før det evt. kan skade barnet. Hilsen Camilla

Svar:
Det er helt forferdelig å ha det som du beskriver, det vet jeg, men jeg kan trøste deg med at det ikke er farlig for barnet. Så langt vil man aldri la det gå. Kvinner blir innlagt på sykehus for intravenøs behandling om tilstanden ikke bedres. Det vil kunne skje med deg også om dette fortsetter i lang tid fremover.
Nå føles det nok som om alt kommer opp igjen, men det er ikke helt sikkert alt gjør. Og fosteret er lite og trenger ikke mye nå i starten.(De fleste av oss har litt å tære på også.)
Ta livet med ro, prøv deg frem. Ta en dag av gangen. Kom deg utendørs. Ofte er husets lukter de verste. Har du foreldre eller annen familie i nærheten som du føler deg komfortabel med kan det være en ide å forsøke en liten miljøforandring.
Mange har glede av akupunkturbehandling for denne type plager.
Ønsker deg alt godt og håper ikke dette varer lenge.
Hilsen Monica.